درمان ملانوم با نوعی آنتی‌بیوتیک موجود

متخصصان علوم پزشکی در یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداختند که آیا داروهای آنتی‌بیوتیک موجود می‌توانند به درمان سرطان ملانوم کمک کنند؟

در روند درمان ملانوم، گاهی اوقات سلول‌های تومور سرطانی در برابر داروهای ضد سرطان مقاوم می‌شوند. به همین خاطر در یک بررسی جدید به این موضوع پرداخته شده که آیا مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به درمان بهتر این نوع سرطان کمک کند؟

ملانوم نوعی سرطان پوست و یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در افراد جوان است. بسیاری از موارد ابتلا به این نوع سرطان قابل درمان است اما ضرورت دستیابی به موثرترین روش‌های درمانی ممکن وجود دارد.

در تومورهای ملانوم سلول‌ها متفاوت هستند. برخی از این سلول‌ها به شدت در برابر داروهای موجود سرطان آسیب‌پذیر بوده درحالیکه برخی از آن‌ها به سرعت به داروهای موجود مقاوم می‌شوند و به رشد و گسترش تومور کمک می کند.

پیش از این متخصصان در بررسی‌های خود به این نکته دست یافته بودند که سلول‌های مقاوم در برابر درمان، سطح بالایی از یک نوع آنزیم به نام ALDH1 تولید می‌کنند.

متخصصان با در نظر گرفتن این نکته به دنبال یافتن روش‌هایی برآمدند تا روند تولید ALDH1 را متوقف کنند و تمامی سلول‌های ترشح کننده سطح بالایی از این آنزیم را از بین ببرند.

گروهی از متخصصان انگلیسی روی نوعی آنتی‌بیوتیک موسوم به nifuroxazide تمرکز کردند. این دارو معمولا برای درمان اسهال و التهاب روده بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بررسی متخصصان نمونه‌های ملانوما را به موش‌های آزمایشگاهی پیوند زده و آن‌ها را با داروی nifuroxazideتحت درمان قرار دادند. همانطور که انتظار می‌رفت داروی آنتی بیوتیک، سلول‌های سرطانی که بالاترین سطح تولید آنزیم ALDH1 را داشتند از بین برد اما به دیگر انواع سلول‌ها آسیبی وارد نکرد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در مرحله بعدی، تومورها را با داروهای استاندارد سرطان تحت درمان قرار دادند که در نهایت تعداد سلول‌های تولید کننده سطح بالای ALDH1 افزایش پیدا کرد و در برابر آنتی بیوتیک nifuroxazideآسیب‌پذیرتر شدند.

این متخصصان می گویند: اگر در مطالعات بعدی نیز نتایج مشابه حاصل شود ما می توانیم از ترکیب این آنتی بیوتیک با داروهای سرطان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی خطرناک تر بهره بگیریم.

شایع‌ترین علائم هشداردهنده بیماری ریوی

بیماری ریوی بر فرآیند تنفس تاثیر می گذارد و می‌تواند با آسیب‌های کوتاه مدت و بلندمدت به وضعیت کلی سلامت همراه باشد.

بیماری ریوی شامل تعدادی عارضه می‌شود که از آن جمله می‌توان به آسم، برونشیت، سرطان ریه و بیماری مزمن تنفسی اشاره کرد.

پزشکان توصیه می‌کنند لازم است حتی علائم خفیف این بیماری پیگیری شده و تحت معاینه قرار گیرد زیرا تشخیص به موقع‌ آن می‌تواند فرآیند بهبود را تقویت و سلامت بیمار را حفظ کند.

از جمله علائم هشدار دهنده بیماری ریوی که باید جدی گرفته شود شامل موارد زیر است:

سرفه

به طور معمول، سرفه‌های متداول ناشی از سرماخوردگی به تدریج در مدت دو هفته برطرف می‌شود. اما درصورتی که سرفه‌ها تداوم داشته باشد و نشانه‌ای از بهبودی مشاهده نشود لازم است به پزشک مراجعه شود. در موارد جدی‌تر، فرد دچار سرفه‌های خونی می‌شود که نشان‌دهنده آسیب دیدن مجاری تنفسی است.

مشکلات تنفسی

درصورتیکه فرد به چاقی یا مشکلات قلبی دچار نباشد اما از تنگی نفس رنج ببرد این عارضه می‌تواند نشانه ابتلا به آسم یا بیماری مزمن تنفسی باشد. همچنین می تواند نشانه اولیه هشداردهنده پنوموتوراکس، انسداد مجرای هوا، ذات الریه و وجود لخته خونی در عروق ریه باشد.

درد در قسمت‌های مختلف بدن

احساس خستگی همراه با درد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری ریوی باشد. به طور مثال، فیبروز ریه بر بافت‌های بدن تاثیر گذاشته و به درد عضلانی و ماهیچه‌ها منجر می‌شود.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین سرطان ریه با درد کمر مرتبط است که هنگام تنفس عمیق تشدید می‌شود و حتی در زمان استراحت هم این درد وجود دارد.